افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان اندر خم قطعه هفتم

مرداد ۷, ۱۴۰۲
73 بازدید

📌 افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان اندر خم قطعه هفتم

🔰 در حالی که خبر افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان در سفر دوم ریاست جمهوری مطرح شده است، اختلاف نظر بر سر تکمیل شدن یا نشدن قطعه هفت این پروژه همچنان وجود دارد.

✳️ بخش ۱ / ۲

🔶 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آزادراه شیراز – اصفهان، یکی از کلیدی ترین محورهای مواصلاتی جنوب کشور است که ۱۲ سال پیش در دولت نهم، کلنگ آغاز احداث آن به زمین خورد اما با گذشت این سال‌ها، همچنان تکمیل نشده است.

🔷 از این منظر آزادراه شیراز _ اصفهان، یک کلان پروژه است که فواید متعددی دارد اما به یک پروژه مسن تبدیل شده که تکمیل و بهره‌برداری از آن را منوط به تامین اعتبار دانسته‌اند.

🔶 آزاد راه شیراز – اصفهان، به طول ۳۵۱ کیلومتر است که ۱۱۶ کیلومتر آن در استان اصفهان و ۲۳۵ کیلومتر این طرح در استان فارس قرار دارد.

🔷 آزادراه شیراز اصفهان یکی از پروژه‌های بزرگ آزادراهی کشور در هفت قطعه است که هم اکنون ۶ قطعه از این آزادراه تکمیل شده و قطعه هفت آن همچنان ناقص است و عده‌ای نیز بر افتتاح آن در سفر آتی رئیس جمهور به استان فارس تاکید دارند.

🔶 اکنون تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم خواستار نتیجه کار این آزادراه هستند.

🔻 کاهش ۱۳۰ کیلومتر مسافت بین شیراز و اصفهان

🔷 یکی از مزایای این پروژه، کاهش ۱۳۰ کیلومتر مسافت بین استان فارس و اصفهان است. همچنین در این طرح، برای اولین بار در کشور از فناوری روسازی بتنی استفاده شده است.

🔶 طی سال جاری، نوید بهره‌برداری از تنها آزادراه استان فارس از زبان مسئولان مرتبط شنیده می‌شود هرچند اما و اگرهایی وجود دارد که افتتاح عن‌قریب آزادراه را با چالش مواجه می‌کند.

🔻 قرارداد سرمایه گذاری قطعه هشت آزادراه ابلاغ شده است

🔷 نماینده مردم شیراز یک ماه پیش در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در گذشته تنها ۶ قطعه حد فاصل ایزدخواست تا بیضا برای این آزادراه پیش‌بینی شده بود، اظهار داشت: اما به مرور زمان احساس شد که این آزادراه باید به شیراز متصل شود، پس قطعه هفت از تنگ خیاره تا دوراهی قلات به آن اضافه شد و پس از آن نیز قطعه هشت به طول ۱۲ کیلومتر طراحی شد و تا حسینی الهاشمی و آزادراه شیراز بوشهر ملحق شد.

🔶 جعفر قادری با بیان اینکه ۸ کیلومتر درون شهری توسط شهرداری در حال ساخت است، گفت: در قطعه هشت از حسینی الهاشمی به آزادراه شیراز بوشهر خواهیم رسید و درواقع پایان قطعه ۸ آغاز آزادراه شیراز بوشهر خواهد بود.

🔷 نماینده مردم شیراز و زرقان ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که قطعات یک تا ۶ ، ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، قطعه هفت ۶۵ درصد پیشرفت دارد و قرارداد ترک تشریفات وزارت دفاع ابلاغ شده است.

🔶 قادری گفت: وزارت دفاع نیز بدون برخی تشریفات ۶۵ درصد کار را پیش برده است و تلاش دارد و هر چه سریعتر آن را به اتمام برساند.

🔷 وی با بیان اینکه قرارداد سرمایه گذاری قطعه ۸ آزادراه نیز ابلاغ شده گفت: هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است اما در تلاش هستیم تا با بهره برداری از قطعات ۱ تا ۶ و همچنین مسیر تنگ خیاره تا لپویی، بار ترافیک را از آزادراه وارد بزرگراه شیراز اصفهان کنیم تا ترافیک بخشی از خودروهای ورودی از مسیر فعلی بیضا به شیراز وارد این محور شود.

🔻 منتظر ماندن برای تکمیل قطعه هفت، سرمایه‌گذاری انجام شده را مستهلک می‌کند

🔶 جعفر قادری همچنین در جلسه بررسی تکمیل آزادراه شیراز اصفهان که با حضور معاون وزیر دفاع، استاندار و تعدادی از مدیران ملی و استانی برگزار شد، گفت که با اندک هزینه و اهتمامی می‌توان قطعات یک تا ۶ آزادراه را در یک فاصله کوتاه دو تا سه ماهه آینده به بهره‌برداری رساند.

🔷 وی بیان کرد: مردم انتظار دارند حداقل آن قطعات از آزادراه که آماده بهره‌برداری است، سریعا به بهره برداری برسد تا بیش از این سرمایه گذاری انجام شده، مستهلک نشود.

🔶 قادری با بیان اینکه در ابتدا آزادراه شیراز اصفهان صرفا متشکل از ۶ قطعه بوده و قطعه هفت بعدا به آزادراه اضافه شده و این قطعه هنوز دارای قراداد نیست افزود: بنابراین نباید بهره برداری از ۶ قطعه، منتظر تکمیل قطعه هفت بماند.

🔷 قادری با رد ضرورت همزمانی افتتاح قطعه هفت به همراه قطعات یک تا ۶ آزادراه اشاره کرد که اگر این استدلال درست باشد باید افتتاح آزادراه را به تکمیل قطعه شروع نشده ۸ موکول کرد که در این‌صورت همزمان با افتتاح آزادراه باید برای بخشهای مستهلک شده آزادراه نیز چاره اندیشی کرد.

🔶 وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این پروژه باعث صرفه جویی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در سال می‌شود، تاکید کرد که تدبیر ایجاب می‌کند تا پروژه‌های قابل تفکیک مثل آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، فازبندی شده و هر قطعه‌ای از آن که آماده بهره‌برداری است، به بهره برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

برچسب‌ها,