نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: تشکیل کمیته حمایت از شهرداریها و مشارکت در پروژههای بزرگ نیز در مجلس دنبال میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، جعفر قادری در آیین اختتامیه شصتوهفتمین مجمع مشورتی رؤسای شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور با اشاره به اهمیت تعامل میان اعضای دو پارلمان ملی و محلی در توسعه کشور اظهارداشت: قانون مدیریت مدیریت واحد و یکپارچه شهری به عنوان یکی از مسائل روز در مجلس مطرح بوده و فرصت مناسبی است که میتوان در این زمینه تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.
نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حملونقل شهری نیز گفت: این مبحث را با هدف کمک به مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی دنبال کردیم.
وی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها بیان کرد: تشکیل کمیته حمایت از شهرداریها و مشارکت در پروژههای بزرگ نیز در مجلس دنبال میشود.
قادری گفت: قانون درآمدهای پایدار نیز بهعنوان یکی از طرحهای کلیدی در حوزه مدیریت شهری تصویب شد.
عزم جدی دولت و مجلس در راستای تدوین قانون مدیریت یکپارچه شهری
محمدحسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز افزود: شهر شیراز طی دو روز میزبان شصتوهفتمین مجمع مشورتی رؤسای مراکز استانها و کلانشهرها و برگزاری کمیسیونهای تخصصی بود که این موضوع نشان از ظرفیت این کلانشهر در گردهمایی تصمیمگیران در پارلمان محلی دارد.
این مقام ارشد مدیریت شهری در کلانشهر شیراز به اثرگذاری چنین اجلاسیههایی برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای قانونی شوراهای شهر در رفع مشکلات کلانشهرها اشاره کرد و افزود: بسیاری از رؤسای شرکت کننده در این مجمع مشورتی دارای سوابق متعدد اجرایی در تصمیمگیری کلان کشوری و سوابق علمی بوده که این خود به عنوان یک مزیت در برگزاری این نشست به میزبانی کلان شهر شیراز است.
اسدی اضافه کرد: جمعبندی نظرات کمیسیونهای هر شورا در این مجمع که برگرفته از تصمیمات نمایندگان مستقیم مردم در پارلمان محلی بوده، بسیار حائز اهمیت است.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه تاکنون بخشی از دغدغههای کلانشهرها با برگزاری این مجمعهای مشورتی به نتیجه رسیده است، بر ضرورت تداوم چنین مجمعهای مشورتی برای آینده شهرها تآکید کرد.
اسدی همچنین درباره حکمرانی نهاد مردمی شوراها در مدیریت شهری بهعنوان یکی از اهداف اصلی این اجلاسیه اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغههای اصلی شهرداران کلان شهرها مدیریت یکپارچه شهری است.
به گفته شهردار کلان شهر شیراز؛ شوراهای اسلامی شهرها بهعنوان یکی از متولیان تصمیمگیری دستگاه خدماترسان در شهرها میتوانند با لوایحی که در قالب مدیریت یکپارچه شهری اتخاذ میشود، نقش اثرگذاری را در عدالت توزیع خدمات ایفا کنند.
اسدی در پایان از رویکرد مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت تدوین و تهیه قانون مدیریت یکپارچه شهری در جهت اداره کلانشهرها خبر داد و گفت: این قانون میتواند با پرهیز از موازی کاری و هدر رفتن منابع برای ارائه خدمات خط مشی مشخص را تدوین و اجرا کند.
اصلاح الگوی مصرف آب در دستور کار باشد
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان کشور و عضو هیئت رئیسه این مجمع در آیین اختتامیه با اشاره به برخی تصمیمات این کمیسیون گفت: بیشترین موضوع مطرح شده در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اصلاح الگوی مصرف آب بود.
فرهاد میمنتآبادی افزود: در این کمیسیون سه دستور جلسه بررسی شد، دستور کار این کمیسیون در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب و مسائل زیست محیطی، مدیریت پسماند و مرور تکالیف برعهده دولت در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و سطح ملی بود.
او به ارائه پیشنهادات مطرح توسط اعضای این کمیسیون اشاره و بیان کرد: برگزاری جلسات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در هر کلانشهر مورد تأکید اعضا بود.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج اضافه کرد: فرونشستهای مربوط به هر کلانشهر و رشد شهرنشینی و افزایش مصرف آب از دیگر موضوعات مورد گفتوگو در این کمیسیون بود.
تعهدات دولت در خصوص بافتهای فرسوده تاکنون محقق نشده است
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری مجمع و رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر هم در این جلسه گفت: در کمیسیون عمران و توسعه شهری، مباحثی در ارتباط با احیا و نوسازی بافتهای فرسوده، جهتگیری قرارگاه جهادی مسکن با رویکرد بازآفرینی شهری بهویژه در مناطق کمبرخوردار مطرح شد.
وحید نیکروش تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعهدات دولت درخصوص بافتهای فرسوده تاکنون محقق نشده است، درصورتیکه پرداخت نقدی وجود ندارد باید موضوع تهاتر در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه موضوع انشعابات و صدور تخفیفات در این حوزه از دیگر موضوعات مورد گفتوگو در این کمیسیون بود، افزود: در این راستا باید دستگاههای خدماترسان باید هماهنگی لازم را داشته تا این اقدام صورت گیرد.
نیکروش اضافه کرد: اعطای تسهیلات و تخفیف در بیمه ساختمان، راهاندازی دفاتر تسهیلگری در شهرهایی که بافت فرسوده این شهرها فاقد این دفاتر هستند و تعیین زمینها در بافت فرسوده به عنوان زمینهای تجاری جهت حضور بیشتر سرمایهگذار، دسترسی آسان به حملونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس در بافتهای فرسوده به عنوان برخی از پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضای حاضر در کمیسیون توسعه و عمران شهری بود.
رئیس کمیسیون حقوقی و اقتصادی مجمع نیز ضمن ارائه گزارشی از این کمیسیون گفت: پیشنهاداتی در شورای اسلامی شهر شیراز تهیه شده بود که منجر به چند مصوبه و نامه شد.
مجید ناصحی مقدم با اشاره به بررسی ۳ دستور کار در این کمیسیون گفت: دستور اول ما پیگیری تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری بود که بند اول مصوب و مقرر شد کمیتهای ذیل این کمیسیون شکل بگیرد و از هر شورای شهر عضو در مجمع، شخصی که با مشکلات و معضلات ساختارهای معیوبی که مانع مدیریت یکپارچه شهری میشود، آشنا باشد، عضو این کمیته شده و پیگیری و کارشناسی و بررسی شود تا جلسه بعدی مجمع متن قانونمندی در این زمینه ارائه شود.
وی افزود: بند دوم در خصوص منابع انسانی و جدی نیروی با انگیزه و توانمند در شهرداری و شورای شهر بود که مقرر شد اقدامات کارشناسی شده برای توانندسازی و جذب نیروهای کارآمد انجام شود.
ناصحی مقدم اظهار داشت: بند سوم نیز به موضوع پایدارسازی درآمد شهرداریها اختصاص داشت که مصوب شد در این زمینه نیز کمیتهای تشکیل و نظام مالی شهرداریها به صورت دقیقتر و علمیتر مورد بررسی قرار گیرد.
عضویت یک عضو شورای اسلامی شهر در شورای فرهنگ عمومی استانها با حق رأی
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این مجمع نیز با اشاره به برخی مصوبات این کمیسیون گفت: در ابتدا این کمیسیون گزارشی از نشست کمیسیونهای فرهنگی شهرهای حماسهساز که در اصفهان برگزار شد، مطرح و بررسی شد.
جمشید عینبیگی افزود: در ادامه ما سه دستور را بررسی که تعیین شاخصهای فرهنگ عمومی انقلاب دستور کار نخست بود و هر کدام از اعضا تعریفهایی برای آن داشتند که هرکدام مجموعهای از باورها و اتفاقاتی است که منجر به ارزش در جامعه یاد میکنند و بهعنوان فرهنگ عمومی مطرح میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: همچنین قرار شد با پیشنهاد یکی از اعضای شوراهای اسلامی به عنوان عضو اصلی شورای فرهنگ عمومی با اختیار رأی حضور داشته باشد.
وی اظهار داشت: دستور کار دوم تبیین نقش آموزش شهروندی در شهر هوشمند بود که اعضا برنامههایی را در تثبیت و تسهیل شهروندان برای ورود به شهر هوشمند عنوان کردند که ضرورت آن آموزش و تبیین شهروندان است؛ چراکه تبیین آموزش شهروندی و تحقق شهر هوشمند مبتنی بر آموزش شهروندان است.
عینآبادی گفت: دستور کار سوم تعیین شاخصهای مسئولیتهای اجتماعی شهرداری بود که در این راستا هم در خصوص تعیین شاخصهای مسئولیتهای اجتماعی بحث و قرار شد که از نظرات کارشناسی صاحبنظران اجتماعی کسب تکلیف شود و مسئولیت فرهنگی از اجتماعی جدا و پروژههای فرهنگی و اجتماعی تعریف شوند.
نظرات