معاملات صوری در شرکت‌های بورسی؛ شرکت‌های بزرگ قیمت سهام را بالا می‌برند و از بازار خارج می‌شوند

تیر ۳۱, ۱۴۰۲
64 بازدید

برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به انعقاد قردادهای صوری می‌کنند و با تبلیغ این اقدامات به یک باره ارزش سهام خود را چند برابر افزایش می‌دهند و به محض اینکه قیمت سهام بالا رفت، سهامداران عمده اقدام به خروج از سهامداری می‌کنند و همین عامل باعث افت شدید در بخش عمده‌ای از بازار می‌شود و به تبع آن کل بازار با ریزش مواجه می‌گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است وضعیت وخیم بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی است که بخشی از آن به عملکرد شرکت‌های بورسی و وضعیت فضای کسب کار داخلی بر می‌گردد و بخش دیگر آن متاثر از وضعیت سیاست خارجی است.

نماینده شیراز با اشاره به شرایط سیاست خارجی کشور و عدم تصمیم گیری صریح و تعیین تکلیف چالش‌های حوزه دیپلماسی گفت: هرچقدر از نظر سیاسی اوضاع تثبیت‌شده‌تری داشته باشیم و هرچقدر تعاملات با کشورهای منطقه و سایر کشورها بهتر شود به همان اندازه شاهد تاثیر مثبت بر روی بازار بورس خواهیم بود.

جعفر قادری افزود: تعامل با کشورهای پیشرفته به هرحال باعث انتقال دانش و تکنولوژی به کشور می‌شود که آثار آن خواه ناخواه در شرکت های بورسی هم نمایان می‌شود. همچنین توسعه بازارها نیز می‌تواند در بهبود شرایط تاثیرگذار باشد اما تا زمانی که شرایط سیاسی کشور همچنان در یک فضای پرابهام باشد، این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

جعفر قادری افزود: وضعیت بورس همچنین به وضعیت بازارهای موازی مرتبط است. بازارهای ارز، سکه و طلا یا مسکن و معاملات ملکی برروی بازار سرمایه تاثیر گذار هستند. هرچقدر این بازارها جذابیت بیشتری داشته باشند منابع بیشتری به آن سمت می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ریزش سنگین روز دوشنبه بورس گفت: چیزی به اسم ساختار در بازار سرمایه کشور ما وجود ندارد تا زمانی که ساختاری برای تثبیت نباشد، بورس تحت تاثیر شُک‌های داخلی و خارجی دچار نوسان می‌شود.

قادری افزود: برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به انعقاد قردادهای سوری می‌کنند و با تبلیغ این اقدامات به یک باره ارزش سهام خود را چند برابر افزایش می‌دهند و به محض اینکه قیمت سهام بالا رفت، سهامداران عمده اقدام به خروج از سهامداری می‌کنند و همین عامل باعث افت شدید در بخش عمده‌ای از بازار می‌شود و به تبع آن کل بازار با ریزش مواجه می‌گردد.

او گفت: از آنجایی که هیچ گونه نظارتی بر روی این رفتارها وجود ندارد بازهم شاهد این ریزش‌ها در بازار خواهیم بود.

گفتنی است شاخص بورس تهران روز دوشنبه با ریزش ۶۴ هزار واحدی، به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرد و در جایگاه یک میلیون و ۹۵۶ واحد ایستاد. شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته در حدود ۲۰۱ هزار و ۸۹۹ واحد و در طول یک ماه گذشته ۲۲۶ هزار و ۱۷۷ واحد سقوط کرده است.