📌 اقدامات کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ در مجلس دوزادهم تشریح شد

شهریور ۱۶, ۱۴۰۳
9 بازدید

 

📌 اقدامات کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ در مجلس دوزادهم تشریح شد

🔰 به تازگی کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ در راستای اجرایی شدن اهداف نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» با انتخاب هیات رئیسه همانند سایر کمیسیون‌های اصلی مجلس عملاً کار خودش را آغاز کرد .

🔶 جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان بعنوان رئیس این کمیسیون گفت: «در مجالس هشتم‌، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم و هم‌راستا با شعار سال و در جهت تقویت تولید، کمیسیونی با عناوین مشابه تحت عنوان حمایت و جهش تولید و نظارت بر سیاست های اصل ۴۴ و … تشکیل شده است. این کمیسیون یکی از کمیسیون‌هایی است که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که اجازه می‌دهد کمیسیون‌های موقتی شکل بگیرد شکل گرفته و اعضای آن شامل نمایندگانی است که علاوه بر کمیسیون اصلی در این کمیسیون دوم عضویت هستند».

🔶 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تعداد اعضای این کمیسیون را ۱۵ نفر خواند و اظهار داشت: «در این کمیسیون نیز اعضا و هیئت رئیسه انتخاب شده‌اند و از این هفته فعالیت خودش را آغاز کرده است. افرادی که در کمیسیون‌های اصلی عضو هستند می‌توانند به عنوان کمیسیون دوم در این کمیسیون عضویت داشته باشند».

❇️ وظایف این کمیسیون چیست؟

🔶 قادری در رابطه با وظایف این کمیسیون نیز بیان کرد: «طرح‌ها و لوایحی که مرتبط با چند قانون کلیدی مجلس است به این کمیسیون ارجاع می‌شود از جمله قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، قانون حداکثری ساخت، قانون رفع موانع تولید، قانون تسهیل فضای کسب و کار ، قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و همینطور تعاونی‌ها و … را انجام می‌دهد‌. در طول ادوار گذشته این قوانین یا از ابتدا در این کمیسیون مصوب و به صحن علنی مجلس ارجاع و یا اصلاحات آنها در این کمیسیون انجام شده است. بنابراین حوزه کارش وسیع و گسترده است و می‌تواند در جهت گره‌گشایی از تولید و رفع مشکلات و معضلات تولید نقشی کلیدی داشته باشد».

🔶 نماینده شیراز و زرقان تصریح کرد: «ما در مجلس یازدهم سه قانون کلیدی ۱-تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، ۲-تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و ۳-اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را تصویب کردیم که مرتبط با وظایف این کمیسیون است . بنابراین این کمیسیون در زمینه قانونگذاری از کمیسیون‌های کلیدی مجلس است و در زمان بررسی برنامه و بودجه کشور نیز پیشنهادات خودش را مرتبط با حوزه کاریش در تلفیق برنامه یا بودجه می‌دهد».

🔶 قادری در رابطه با وظایف نظارتی این کمیسیون نیز گفت: «این کمیسیون در زمینه وظایف نظارتی نیز مانند بقیه کمیسیون‌ها فعالیت دارد و گزارش‌های نظارتی تهیه می‌کند و می‌تواند از ابزارهای نظارتی که در مجلس برای پیگیری و عمل به وظایف نظارتی‌ پیش‌بینی شده است می‌تواند در عمل وظایف نظارتی خودش را دنبال کند. در این رابطه این کمیسیون معمولاً نظارت میدانی داشته و در استان‌ها حضور دارد و از نزدیک موضوعات بخش تولید را بررسی می‌کند و می‌تواند از طریق ابزارهای قانونگذاری مشکلات را حل کند. به این ترتیب می توان گفت کارش تعریف شده و بسیار گسترده است».

🔰https://takl.ink/drjghaderi