📍 تفاوت دیپلماسی رئیسی و روحانی

خرداد ۲۷, ۱۴۰۳
25 بازدید

📚 سلسله یادداشت: شماره ۲✍️ به قلم دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی

📍 تفاوت #دیپلماسی #رئیسی و #روحانی

🔶 سیاست نگاه به غرب دولت آقای روحانی باعث شده بود که کشور ما از ظرفیت‌های بلوک شرق، کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین غفلت کند. تصور دولتمردان روحانی این بود که این کشورها آورده‌ای برای ما ندارند در حالی که اینها می‌توانند به بازاری برای مصرف تولیدات ما و افزایش تولید و استفاده از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس تبدیل شوند. ما می‌توانیم از ظرفیت این کشورها برای دور زدن تحریم‌ها و حتی دسترسی به دانش فنی و تکنولوژی روز غربی استفاده کنیم. مبادله با این کشورها محدودیت‌هایی که سوئیفت برای ما ایجاد کرده را کاهش می‌دهد. متخصصان ما با حضور در این کشورها قدرت مانور پیدا می‌کنند و شرایط رقابتی کشور برای ورود به بازارهای بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از ظرفیت‌های پالایشی این کشورها، امکان تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی برای ما فراهم شده و امکان دور زدن تحریم‌های صادرات نفت خام برای کشور فراهم می‌شود. با استفاده از دانش فنی متخصصین کشور، امکان اورهال و تعمیرات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های این کشورها برای ما فراهم می‌شود و متخصصین ایرانی میدان عمل بیشتری برای تجربه اندوزی و افزایش دانش فنی خود پیدا می‌کنند. ورود به بازار این کشورها به مفهوم کاهش بیکاری در کشور و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی و امکان ارزآوری بیشتر است.

🔶 افزایش ارتباطات تجاری با کشورهای منطقه خصوصاً همسایگان منجر به افزایش امنیت مرزها و کاهش هزینه‌های واردات خواهد شد. علاوه بر این‌ها مناطق مرزی و دور افتاده که سال‌ها رنج محرومیت را به خود دیده‌اند با توسعه مبادلات تجاری بین ما و کشورهای همسایه توسعه پیدا کرده و فضای این مناطق از فضای قاچاق کالا به فضای #تولید تغییر ماهیت می‌دهد. این نگاه باعث تقویت انسجام ملی و رشد نیروهای بومی مناطق مرزی شده و مرزهای ما به مرزهای امن و سواحل آرامش تبدیل خواهد شد. افزایش تعامل با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و کشورهای همسایه باعث می‌شود تا همراهان ما در محافل و مجامع بین‌المللی بیشتر شده و برای پیشبرد اهداف خود در این مجامع آرا بیشتری داشته باشیم.

#یادداشت#سیاست_خارجی

🔰https://takl.ink/drjghaderi

✳️ دکتر جعفر قادریکانال نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در بله، ایتا، سروش، روبیکا و ویراستی ⬇️

🆔 @dr_jafar_ghaderi

✔️سایت🌐http://drj-ghaderi.ir

📍دفتر ارتباطات مردمی:شیراز، میدان آستانه، جنب حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، بلوک شرقی مجتمع بین الحرمین، طبقه اول، واحد ۷
☎️ ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۰📠 ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۲