تلاش ده ساله دکتر قادری ثمر داد

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۲
73 بازدید

🔰 تلاش ده ساله دکتر قادری ثمر داد؛ خلا قانونی نقل و انتقال سوابق بیمه پرشد.

✍️ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه های اشخاص، بعد از ده سال تلاش بی‌وقفه دکتر قادری در مجالس نهم، دهم و یازدهم، از تصویب مجلس یازدهم گذشت و با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شد.

🔹به هنگام رسیدگی به بودجه سال ۱۳۹۳ به ایشان اطلاع دارند که برای انتقال سوابق بیمه، صندوق مبدا پرداختی را به روز نمی کند و صندوق مقصد برای بروزرسانی انتقال سوابق مبالغ کلانی را از بیمه شده دریافت میکند.

🔹 با پیشنهاد ایشان و تصویب مجلس، در بودجه سال ۹۳ امکان انتقال سوابق بیمه‌ای پس از بروز شدن بدون بارمالی از صندوق تامین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری فراهم شد. در آن سال وزیر تعاون، کار و رفاه وقت که بنای اجرای این قانون یکساله را نداشت با تهدید به استیضاح ایشان، وزیر مجبور به اجرای این قانون شد و به این ترتیب در سال ۹۳ با این امکان، مشکل خیلی از مشمولین حل شد.

🔹دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ خودش این حکم را به مجلس پیشنهاد کرد. در مجلس نهم عده ای با این بهانه که این حکم ارتباطی با بودجه ندارد و مربوط به رابطه فرد و صندوق تامین اجتماعی است آن را از احکام بودجه حذف کردند.

🔹بعد از آن دکتر قادری تمام تلاشش را به کار گرفت تا یک طرح کامل در این رابطه ارائه نماید. برای پخته شدن طرح، حدود ۲۰ جلسه با حضور نمایندگان صندوق های بازنشستگی مختلف توسط ایشان برگزار شد و در سال ۹۴ ایشان طرح کاملی تهیه کرد. کمیسیون تخصصی آن دوره (مجلس نهم) کمیسیون بهداشت و درمان بود. چون روزهای پایانی مجلس نهم بود دکتر قادری با پیگیری زیاد مصوبه کمیسیون بهداشت را در طرح احکام دائمی برنامه گنجانده به تصویب مجلس رساند. مصوبه به شورای نگهبان رفت ولی شورای نگهبان با این استدلال که تعداد مواد مصوبه مجلس با تعداد مواد لایحه ارسالی دولت بسیار متفاوت است به مصوبه مجلس ایراد گرفت.

🔹متاسفانه ایام کاری مجلس نهم تمام شد و مجلس دهم هم بدون اینکه ایرادات شورای نگهبان را برطرف کند مواد نقل و انتقال سوابق بیمه را از مصوبه مجلس حذف کرد.

🔹برای اینکه این طرح مجدداً به جریان گذاشته شود دکتر قادری در طول ایام کاری مجلس دهم در عین حالیکه نماینده نبود موضوع را دنبال کرد ولی متاسفانه مجلس دهم برای تصویب این طرح اقدام نکرد.

🔹در مجلس یازدهم در اولین روزهای کاری و از اولین کارهای ایشان تکرار دوباره و پیگیری این طرح بود که خوشبختانه این طرح نامبرده به ثمر نشست و با حضور چند باره خود در کمیسیون اجتماعی و پاسخگویی به ابهامات، نهایتا این طرح در سال ۱۴۰۱ در مجلس یازدهم مصوب شد و پس از دو بار رفع ایراد شورای نگهبان این طرح در سال ۱۴۰۲ به قانون تبدیل و این خلاء قانونی خوشبختانه پر شد.

🔹با ابلاغ این قانون هم امکان انتقال سوابق بیمه از صندوق مبدا به صندوق مقصد پس از بروزرسانی و هم امکان برقرار مستمری جمع (دریافت مزایای بازنشستگی از دو صندوق) فراهم و به این ترتیب مشکل خیلی از افراد حل شده و خواهد شد.

برچسب‌ها, ,