جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: سازمان هواپیمایی کشوری باید پرونده فرار مالیاتی ترکیش ایرلاین را بررسی کند

شهریور ۱۹, ۱۴۰۲
116 بازدید

📌 جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: سازمان هواپیمایی کشوری باید پرونده فرار مالیاتی ترکیش ایرلاین را بررسی کند

🔰 جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سایت دیده بان ایران گفت: قطعاً سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان امور مالیاتی، باید به پرونده فرار مالیاتی ترکیش ایرلاین ورود کند. مجلس هم از سازمان هواپیمایی می خواهد اگر تخلفی توسط شرکت ترکیش ایرلاین صورت می گیرد، باید با این شرکت برخورد قانونی کنند.

👥 در گفت و گوی «دیده بان ایران» با دکتر جعفر قادری (عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی)، موضوع جنجالی فرار مالیاتی و به طور مشخص فرار مالیاتی شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاین» در ایران، بررسی شده است.

🔸 شرکت های هواپیمایی خارجی دیگر و فعال در ایران، این کد «عوارض دولتی سوخت» را در بلیت های خودشان نمی آورند و فقط شرکت ترکیش ایرلاین، عوارض دولتی سوخت را در بلیت فروش ذکر می کند. به نظر شما چرا این شرکت، این طور رفتار می کند؟
👤 من در این زمینه اطلاعی ندارم و باید از مسئولان آن شرکت سوال کنید. آنچه که ملاک عمل است، این است که دولت، سوخت هواپیما را با قیمت شده می فروشد و ممکن است یک مقدار جزئی هم، مالیات بر ارزش افزوده بگیرد.

🔸 این کد غیر اقعی «عوارض دولتی سوخت» در بلیت های ترکیش ایرلاین آمده و برخی رسانه های ایران محاسباتی انجام داده اند و رقم تقریبی فرار مالیاتی ترکیش ایرلاین را به دست آورده اند. برای مثال این شرکت، روزانه ۱۰ پرواز رفت و برگشت به ایران دارد و ۶ پرواز آن در مسیر رفت و برگشت تهران- استانبول است. این شرکت در سال ۱۴۰۱، روزانه از تهران به استانبول و مسیر برگشت ۱۲۰۰ صندلی داشته و فروخته است.
در این محاسبه، فرار مالیاتی شرکت ترکیش ایرلاین، روزانه ۱۲ میلیارد تومان و سالیانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده. البته تخلفات و اِشکالات دیگری در مورد این شرکت مطرح شده از جمله این که گفته شده ترکیش ایرلاین، رقم عوارض و مالیات قانونی پروازهای خودش را بسیار بیشتر از شرکت های هواپیمایی دیگر و پروازهای دورتر آنها اعلام می کند. در نهایت آیا مجلس از منظر وظیفه نظارتی خود، باید به این موضوع و قرارداد فی ما بین ورود کند، یا شرکت هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد ناظر حاکمیتی ایران باید به این ماجرا ورود کند که وضعیت بهتر و عادلانه تری بین شرکت های داخلی و خارجی هواپیمایی ایجاد شود؟
👤 این موضوع، یک بحث تخصصی است وقطعاً سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان امور مالیاتی، باید به پرونده فرار مالیاتی ترکیش ایرلاین ورود کند. مجلس هم از سازمان هواپیمایی می خواهد اگر تخلفی توسط شرکت ترکیش ایرلاین صورت می گیرد، باید با این شرکت برخورد قانونی کنند.