در ماه مهمانی خدا، سفره‌های افطاری خود را بزرگ‌تر کنیم

فروردین ۱۹, ۱۴۰۲
112 بازدید

 

ماه رمضان، ماه مهمانی خدا، ماهی بسیار مبارک و دلپذیر برای شیعیان است که روزه‌داران در این ماه مبارک فاصله اذان صبح تا اذان مغرب را روزه گرفته و سعی می‌کنند با انگیزه و تلاشی بیشتر علاوه بر غلبه بر گرسنگی بر وسوسه‌های شیطانی نیز غلبه کنند.

ماه مهمانی خدا در کنار سختی که دارد حس و حال خیلی خوبی را نیز به همراه دارد و مردم در این ماه سعی می‌کنند بیشتر از روزهای دیگر در کارهای نیک مشارکت داشته‌ باشند.

در ماه مبارک رمضان از جلوی در هر مسجد که عبور کنید جمعی از مردان و بانوان قرآن خوان را خواهید دید که به تلاوت سوره‌های قرآن می‌پردازند و سرانجام بعد از گذشت سی روز با قرائت یک جزء از قرآن در هر روز، کل قرآن را ختم خواهند کرد.

بعد از قرائت اذان، صف نماز در مساجد شلوغ‌تر از همیشه است و مردم با شور و شوق خاصی در مساجد حاضر می‌شوند زیرا در این ماه به مهمانی خداوند مهربان دعوت شده‌اند. البته شور و ذوق خاص و وصف‌ناپذیر چشمان دختران و پسرانی که سال اول روزه‌داری‌شان است نیز از فاصله چند متری قابل تشخیص است.

ماه مبارک رمضان ماه بسیار شیرینی است و همه اعمالی که مخصوص این ماه همانند شب بیداری‌های شب‌های قدر و قرائت دعای جوشن کبیر، روزه‌داری، قرائت قرآن، حضور در مسجد و … حس و حال بسیار خوبی دارد.

خداوند بخشنده در قواعد و قوانین ماه مبارک رمضان نیز مهربانی خود را همانند هر ‌اقدام دیگر به کار برده و روزه را تنها بر کسانی که در سلامت بوده و توان روزه‌داری دارند واجب کرده و افرادی که به هر دلیلی توان روزه‌داری ندارند اجباری برای روزه ندارند که این اقدام نیز نشان از بزرگی، مهربانی و بخشنده بودن خداوند است.

در ماه مبارک رمضان همدلی و درک بیشتری را از اطرافیان خود می‌بینیم و حتی افرادی که روزه نیستند نیز به احترام افراد روزه‌دار از خوردن و آشامیدن در مجامع عمومی پرهیز می‌کنند.

ماه مبارک رمضان یک فرصت عالی برای کمک به دوستان‌مان در جامعه است و با هر کار کوچکی می‌توانیم روشنایی را به خانه‌ها و سفره‌های افطار افراد نیازمند متصل کنیم و شاید هر کاری حتی کوچک بتواند دل یک خانواده را شاد کند.

فراموش نکنیم افرادی نیز در جامعه هستند که شاید توانایی فراهم کردن یک وعده مناسب غذایی برای خانواده را ندارند، جوانانی هستند که با یک کمک مالی کوچک می‌توانند ازدواج کرده و مرحله جدیدی از زندگی خود را آغاز کنند، بیمارانی هستند که توانایی انجام درمان یا خرید دارو ندارند، کودکانی هستند که امکان تحصیل ندارند و موارد بسیار این‌چنینی وجود دارد که با لطف خداوند و کمک مردم، حل شدنی است.

با گره زدن سفره افطاری خانه خود به خانه کسانی که نیاز به کمک دارند قطعا حس و حال خوب ماه مبارک رمضان چند برابر خواهد شد و هر کسی در حد توان خود می‌تواند در ماه مبارک رمضان کارهای خیر انجام دهد و یک کار حتی کوچک شاید بتواند گره‌گشای زندگی شود.

به بهانه ماه مبارک رمضان، ارگان‌های دولتی متولی همانند بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و موسسات خیریه نیز اقدام به برگزاری پویش‌های مختلف و جذب خیرین برای انجام فعالیت‌های نیک می‌کنند که اگر خود به تنهایی توانایی کمک به دوستان‌مان را نداریم با شرکت در این پویش‌ها می‌توانیم در انجام کارهای بزرگ سهیم باشیم.