سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها ایجاد خواهد شد

مرداد ۹, ۱۴۰۲
77 بازدید

به تازگی زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از ایجاد سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها خبرداد و عنوان کرد که این کمیسیون دولت را ملزم کرده تا سامانه‌ای برای شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها تشکیل دهد و چنانچه اموال، ملک و مستغلاتی یا سهامی کشف شود که در سامانه مذکور ثبت نشده باشد، بانک مرکزی اختیار تملک این دارایی‌ها را خواهد داشت. شایان ذکر است که بر مبنای این امر بانک‌ها ملزم خواهند شد تا برای تامین سرمایه مورد نظر خود، دارایی‌های خود را اعم از اموال منقول و غیرمنقول واگذار کنند. در بررسی بیش‌تر این موضوع با جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق و  برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در تشریح ایجاد سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانکها به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: متاسفانه بخشی از اموال و دارایی‌های بانک‌ها در قالب شرکت‌ها مولد سازی نمی‌شود و صرف تولید نمی‌گردد. این دارایی‌ها به طورکل راکد می‌شوند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: در وضعیت حال حاضر ضرورت دارد تا منابع و دارایی‌های موجود قابل استفاده باشند و از امکان ارائه تسهیلات برخوردار شوند. قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  ایجاد سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها کمک می‌کند تا شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها صورت بگیرد و چنانچه اموال و منابعی راکد است، شناسایی شود و آمار و میزان آن در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: شفاف سازی این اطلاعات موجب می‌گردد تا  بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات اقدام نمایند. او متذکر شد: ایجاد سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات منابع موجود در اختیار بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی قرار‌گیرد. همچنین به سبب تحقق این روند از تصدی‌گری بانک‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.
وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: موضوع شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شده و تحت عنوان ایجاد سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات مصوب خواهد شد.