وقتی خلأ قانونی وجود دارد، گاهی با افشاگران فساد برخورد هم می‌شود

فروردین ۱۶, ۱۴۰۲
80 بازدید

وقتی خلأ قانونی وجود دارد، گاهی با افشاگران فساد برخورد هم می‌شود

✍️جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران در توضیح این مصوبه مجلس گفت: «یکی از شعارهای مجلس یازدهم بحث شفافیت و مبارزه با فساد بود؛ بنابراین در مواردی که خلأ قانونی وجود دارد، مجلس باید این خلأها را پر کند و این موضوع هم یکی از همان خلأها است».

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم درباره مصوبه فوق توضیح داد: «کسی که گزارش فساد می‌دهد، باید هم از نظر امنیتی و هم قانونی مورد حمایت قرار گیرد. این‌طور نباشد که اگر گزارشی از فساد یا تخلفی در سیستم اداری می‌دهد، منجر به اخراج او شود یا از سوی این افراد مورد تهدید امنیتی قرار گیرد. همچنین باید مشوق‌های مالی برای این گزارش‌ها تعیین شود تا برای افراد ایجاد انگیزه کند».

او ادامه داد: «بنابراین از آنجایی که درباره گزارش‌های مربوطه به مراجع ذی‌صلاح خلأ قانونی وجود داشت، باید این خلأها را پر می‌کردیم تا این مشکل حل شود. همچنین این طرح می‌تواند جلوی بسیاری از فسادهای بعد از این را بگیرد؛ یعنی بیش از اینکه جنبه تنبیهی داشته باشد، جنبه پیشگیری دارد».

قادری افزود: «این قانون کمک می‌کند کسانی که زمینه فساد برایشان فراهم است، این زمینه برایشان از بین برود و شاهد سلامت نظام اداری کشور باشیم».

این نماینده مردم شیراز در پاسخ به اینکه تجربه نشان داده گاهی با افرادی که افشاگر تخلفی بودند هم برخورد شده و این تناقض است! گفت: «وقتی خلأ قانونی وجود داشته باشد، چنین اتفاقاتی هم ممکن است رخ دهد، اما اگر پشتوانه قانونی وجود داشته باشد، چنین تناقضاتی را شاهد نخواهیم بود».

او همچنین در پاسخ به اینکه چرا به‌صورت مخفیانه و سیستمی باید گزارش فساد ارائه شود، این رفتار منجر به برخورد سلیقه‌ای و گزینشی با گزارش‌های ارسالی نخواهد شد؟ اظهار کرد: «تا زمانی که جرمی اثبات نشده باشد، اعلام عمومی آن اعتبار مدیر را زیر سؤال می‌برد. البته اینکه به بحث فساد به‌طور‌کلی در رسانه‌ها پرداخته شود، آزاد است و منعی ندارد‌ اما نمی‌توان تا قبل از اینکه اتهامی در دادگاه اثبات شود، آن را رسانه‌ای و عمومی کنیم و دلیل ثبت مخفیانه فساد در سامانه به همین دلیل است».

برچسب‌ها, ,