چرا ادعا میشود که نظام انتخابات تناسبی عادلانه ترین نظام است؟

تیر ۱۰, ۱۴۰۲
52 بازدید

✍️ پاسخ دکتر قادری به ایرادهای وارده به نظام انتخابات تناسبی در حوزه تهران

📌۲️⃣ چرا ادعا میشود که نظام انتخابات تناسبی عادلانه ترین نظام است؟

🔶 نظام انتخابات تناسبی نسبت به نظام انتخاباتی اکثریتی در حوزه های چند نماینده ای کاملا عادلانه تر است. ممکن است گفته شود که نظام انتخاباتی اکثریتی، نظام حاکمیت اکثریت بر اقلیت است ولی این تعبیر برای نظام انتخاباتی اکثریتی در حوزه های انتخابیه چند نماینده ای درست نیست، چرا که این نظام، نظام حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت متفرق است. یعنی اگر در تهران اکثریت ۸۰ درصدی مردم یک گرایش خاص سیاسی داشته باشند ولی آن جریان در انتخابات بجای یک فهرست ۵ فهرست معرفی نماید و جریان مقابل با ۲۰ درصد طرفدار فقط یک فهرست را معرفی کند، جریان اقلیت با ۲۰ درصد آرا بر جریان ۸۰ درصدی غلبه خواهد کرد و کل کرسیها را به خود اختصاص خواهد داد.

🔷 به عبارت دیگر در نظام انتخاباتی اکثریتی میزان هدر رفت آرا بسیار بالاست، یعنی در این مثال درصد هدر رفت آراء ۸۰ درصد است یعنی ۸۰ درصد مردم در مجلس نماینده ای ندارند. برخلاف آن در نظام تناسبی هر جریان سیاسی متناسب با درصد آرای خود نماینده دارد. اگر یک جریان سیاسی از حمایت ۸۰ درصدی مردم برخوردار است چه یک فهرست و چه ۵ فهرست معرفی کند ۸۰ درصد کرسیها به این جریان اختصاص داده خواهد شد. با این توضیح نظام انتخاباتی تناسبی عادلانه ترین نظام انتخاباتی است.

🔶 ممکن است گفته شود در نظام تناسبی از این نظر که افرادی با رای کمتر در یک فهرست انتخاب شده و افرادی با رای بیشتر در فهرست متقابل انتخاب نمی شوند نظامی عادلانه نیست. در پاسخ باید گفت که در نظام تناسبی اصالت به جریانها داده شده نه افراد. اگر شما با عینک نظام اکثریتی به نظام تناسبی نگاه کنید این موضوع یک ایراد است ولی وقتی که به درستی دقت شود متوجه میشوید که در نظام تناسبی تکیه بر سهم فهرستها است و فرد تا زمانیکه سهم فهرست ایشان اجازه میدهد برای انتخاب شدن شانس دارد، اگرچه ممکن است تعداد رای ایشان از فردی در لیست رقیب کمتر باشد. وقتی که هر فهرست به اندازه سهم خود از آراء کرسی میگیرد این نظام کاملا عادلانه است.

برچسب‌ها