📌 اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کردند

فروردین ۱۹, ۱۴۰۳
37 بازدید

 

قسمت ۱ از ۲ :

🔻 اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کردند:

📌 تمرکز «ثروت و قدرت» در بنگاه‌های دولتی مانع «مردمی کردن اقتصاد» است

🔰 به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ «مردمی کردن» اقتصاد کلیدواژه‌ای است که پس از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در صدر اخبار روزهای آغازین سال ۱۴٠۳ قرار گرفته است.

✳️ بخش خصوصی در برابر بخش دولتی بی‌دفاع است

🔶 جعفر قادری درباره علت بنگاه‌داری دولت‌ها علی‌رغم نص اصل ۴۴ قانون اساسی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: دلیل این امر کاملا روشن است زیرا نهادهایی که بتوانند از منافع بخش خصوصی دفاع کنند نداریم و بخش خصوصی در برابر بخش دولتی بی‌دفاع است. شاید لازم باشد کاری که در زمینه مخابرات کردیم و یک نهاد تسهیل‌گر ایجاد کردیم در حوزه برق، نفت، آب، گاز و نهادهایی از این دست ایجاد کنیم تا بتواند جلوی زیاده‌خواهی‌ بخش دولتی را بگیرد. تسهیل مجوزهای کسب و کار نیز باید سامان‌دهی شود و دستگاه‌هایی که تاکنون به سامانه مجوزهای کسب کار متصل نشده‌اند مانند شهرداری‌ها و دهداری‌ها باید سریع‌تر متصل شوند.

🔷 عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در قانون اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش‌های اجتماعی و فرهنگی و ورزشی تاکنون ورود پیدا نکرده‌ایم و بنابراین در بخش‌های غیرتولیدی اصل ۴۴ مانند آموزش عالی و آموزش و پرورش هم باید از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنیم. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید قانون «جهش تولید دانش بنیان» را به صورت جدی اجرا کنیم و اجازه دهیم بخش‌های غیردولتی ما بتوانند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌بنیان استفاده کنند تا شکاف تکنولوژیک با کشورهای دیگر را بتوانیم کم کنیم. در حوزه‌هایی مانند مسکن نیز دولت باید فقط زمین واگذار کند و اجازه دهد بخش خصوصی و تعاونی هم با دولت مشارکت کنند.

✳️ موانع «شفافیت بورس» باید برداشته شود

🔶 نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از موانع تحقق مردمی شدن اقتصاد، ساختار«بورس» است زیرا بورس در کشور ما هنوز شفافیت لازم را ندارد تا سرمایه‌گذاران خرد بتوانند سرمایه خود را به بورس بیاورند. ابزارهای تعریف شده در بورس ابزارهای کافی و جدید نیستند و به سرمایه‌گذاران تضمین‌های لازم داده نمی‌شود تا در برابر نوسان‌ها از آن‌ها حمایت شود. شرکت‌های بزرگ از طریق نوسان‌گیری، سرمایه‌گذاران خرد را از ورود به بازار بورس پشیمان می‌کنند، شاید نیاز باشد که صندوق تضمین سهام تقویت شود تا بتواند درمقاطع مختلف نوسان‌های شدید را کنترل کند.

🔷 قادری گفت: در پروژه‌های کلان مانند نیروگاه های اتمی نیز باید راه را بازکنیم و به بخش خصوصی اطمینان بدهیم تا سرمایه‌گذاری کند. روند افزایش سپرده‌گذاری ارزی نیز باید در کشور سریع‌تر توسعه پیدا کند و ارزی که در دست مردم است وارد چرخه اقتصاد شود.

🔶 منتخب مردم شیراز در مجلس دوازدهم تصریح کرد: مردمی کردن اقتصاد تا حدودی به معنای خصوصی کردن اقتصاد است و البته بخش تعاونی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرد تا از این طریق بتوانیم سرمایه‌های خرد را مدیریت کنیم و وارد اقتصاد کنیم. متاسفانه مدیریت شرکت‌هایی مانند سهام عدالت یا صندوق ذخیره فرهنگیان در دست دولت است و این‌ها مواردی هستند که بستر همکاری بخش خصوصی و تعاونی را در کنار بخش دولتی دارند. بنابراین دولت باید راه هدایت سرمایه‌های خرد مردم را به بخش اقتصادی باز کند تا فعالیت دلالی و واسطه‌گری پرهزینه شود و بخش‌های تولیدی آن قدر جذابیت داشته باشد که منابع به سمت بخش تولیدی سوق داده شود.

🔰https://takl.ink/drjghaderi