📌 سرمایه‌گذاری خارجی زمینه‌ساز رقابت جدی و واقعی در خودروسازی است

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
22 بازدید

📌 سرمایه‌گذاری خارجی زمینه‌ساز رقابت جدی و واقعی در خودروسازی است

🔰 «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت با توجه به اینکه با سرمایه های داخلی نمی توان اهداف توسعه ای را محقق کرد و منابع داخلی پاسخگوی نیازهای مالی برای رشد و توسعه زیر ساخت ها و ارتقای صنایع کشور نیست لذا باید راه برای ورود سرمایه های خارجی باز شود تا بتوان رقابتی واقعی را در صنعت خودروسازی و سایر صنایع ایجاد کرد.

🔷 «جعفر قادری» اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص اهمیت واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تاکید کرد که هدف واگذاری سهام دولت، نوسازی صنعت و رقابتی شدن خودروسازی در ایران است.

🔷 وی در مورد واگذاری این شرکت ها به طرف های چینی به عنوان سرمایه گذار خارجی هم گفت: مساله حائز اهمیت برای ما واگذاری صحیح و اصولی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا است، با توجه به اینکه منعی برای خرید سهام واحدهای تولیدی داخلی وجود ندارد و سهم دولت مطابق با قانون و تاکید رئیس جمهور باید در بازار عرضه شود، فرقی ندارد که خریدار داخلی باشد یا خارجی. در گام نخست مسأله مهم خروج دولت از تصدی گری در صنعت خودروسازی است؛ بنابراین مسأله واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی به سرمایه گذار داخلی یا خارجی موضوع دوم است.

🔷 قادری تصریح کرد: آنچه در حال حاضر برای ما حائز اهمیت است و باید با این رویکرد دولت را تحت فشار قرار دهیم عرضه سریعتر سهام دولت در خودروسازی به بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی است. اما این روند باید به گونه ای طی شود که منجر به ورود تولید کنندگان بالقوه به بازار شود تا شرایط رقابتی در بازار ایجاد گردد.

🔷 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: با توجه به اینکه مقیاس خودروسازان ما اقتصادی نیست و هزینه تمام شده خودروسازی در ایران بسیار بالاست لذا نیازمند سرمایه گذاری در این بخش با هدف شکل گیری واحدهای بزرگی هستیم تا در مقیاس بزرگتری خودرو تولید شود و در نهایت به کاهش هزینه های خودروسازان منتهی شود؛ ضمن اینکه امکان رقابت تولیدات داخلی با خودروهای خارجی هم باید فراهم شود.

🔷 استاد اقتصاد در دانشگاه شیراز افزود: تردیدی نیست واحدهای کوچکی که در کشور به عنوان خودروسازی فعالیت می کنند قادر به تولید خودروهایی نیستند که امکان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند. بنابراین در این زمینه باید تصمیم جامعی برای هدایت سرمایه ها به صنعت خودروسازی و سرمایه گذاری در بخش خودروسازی کشور اتخاذ شود؛ بخشی ازاین تصمیم می تواند پذیرش سرمایه خارجی برای رونق بخشی به صنعت خودروسازی ایران باشد.

🔷 این نماینده مجلس در خصوص سرمایه گذاری طرف چینی در شرکت های داخلی همچون ایران خودرو یا سایپا نیز گفت: بی شک دولت باید از هر گونه سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران مثلاً در صنعت خودروسازی استقبال و زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی در کشور باز کند، لذا نه تنها نگران چنین موضوعی نیستیم بلکه لازم است تمام تلاش ها منجر به سرمایه گذاری در اقتصاد ازجمله صنعت خودروسازی شود. باید به دنبال راه هایی باشیم که زمینه های تقویت اطمینان در سرمایه گذار خارجی را ایجاد می کند.

🔷 جعفر قادری تاکید کرد: اگر قرار است کشوری توسعه یافته داشته باشیم و در مسیر رشد اقتصادی قرار بگیریم نباید به سرمایه های داخلی بسنده کرد، هر چند به سرمایه گذار داخلی باید فضای لازم برای مشارکت در بخش های مولد داده شود اما این بدان مفهوم نیست که در مسیر سرمایه گذاری خارجی سنگ اندازی شود.

🔷 وی در پایان گفت و گو اظهار داشت: ارتقای توان و ظرفیت تولید داخلی چه به دست سرمایه گذار داخلی یا خارجی بخشی از هدف گذاری ما در راستای توسعه اقتصاد ایران است. با توجه به اینکه با سرمایه های داخلی نمی توان اهداف توسعه ای را محقق کرد و منابع داخلی قطعا پاسخگوی نیازهای مالی کشور برای رشد و توسعه زیر ساخت ها و ارتقای صنایع کشور نیست لذا باید مسیر برای وارد شدن سرمایه های خارجی باز شود چرا که این امر آغازی بر ایجاد رقابت واقعی در صنعت خودروسازی و به تبع سایر صنایع خواهد بود.

🔰https://takl.ink/drjghaderi

✳️ دکتر جعفر قادریکانال نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در بله، ایتا، سروش، روبیکا و ویراستی ⬇️

🆔 @dr_jafar_ghaderi

✔️سایت🌐http://drj-ghaderi.ir

📍دفتر ارتباطات مردمی:شیراز، میدان آستانه، جنب حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، بلوک شرقی مجتمع بین الحرمین، طبقه اول، واحد ۷
☎️ ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۰📠 ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۲