🔻 اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کردند:

فروردین ۱۹, ۱۴۰۳
42 بازدید

قسمت ۲ از ۲ :

🔻 اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کردند:

📌 تمرکز «ثروت و قدرت» در بنگاه‌های دولتی مانع «مردمی کردن اقتصاد» است

🔰 به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ «مردمی کردن» اقتصاد کلیدواژه‌ای است که پس از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در صدر اخبار روزهای آغازین سال ۱۴٠۳ قرار گرفته است.

✳️ اقتصاد مردمی تاب‌آوری بیشتری در برابر بحران‌ها دارد

🔶 وی گفت: وقتی اقتصاد مردمی شود هم انعطاف‌پذیر است و هم سعی می‌کند از آخرین یافته‌های علمی استفاده کند و تبدیل به اقتصاد غیرمتمرکز، رقابتی و دانش‌بنیان شود. بنابراین اقتصاد مردمی، اقتصاد مقاوم و تاب‌آور در برابر بحران‌های داخلی و خارجی است و می‌تواند به راحتی خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.

🔷 قادری در تشریح چالش‌زایی نظام بانکی برای مردمی کردن اقتصاد گفت: در شرایط فعلی از طرفی نرخ تورم بالایی داریم و از طرف دیگر نظام بانکی مجبور است متناسب با نرخ تورم سود سپرده‌ها را بالا ببرد تا بتواند سپرده‌های مردم را جذب کند و وقتی سپرده‌ها با درصد بالایی جذب شوند تسهیلات نیز با درصد بالایی در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد و این روند، هزینه تولید را بالا می‌برد. بنابراین اقتصاد را باید از حالت بانک محور خارج کرد تا تسهیلات بانکی را با نرخ‌های پایین در اختیار تولیدکنندگان بگذاریم نه افرادی که بعضا تخصص و تجربه در حوزه‌های اقتصادی ندارند و منابع را هدر می‌دهند.

✳️ تفاوت شعار سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ در مقوله «عدالت اجتماعی» است

🔶 این نماینده مجلس شعار ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» را مکمل شعار سال ۱۴۰۲ دانست و گفت: شعار امسال در راستای شعار سال گذشته است. جهش تولید با مهار تورم با یکدیگر هماهنگ هستند و رشد تولید هم می‌تواند منجر به کاهش تورم و کاهش بیکاری شود، منتها امسال با قید «مشارکت مردم» مقوله «عدالت اجتماعی» نیز اضافه شده است زیرا اقتصادی که ما موافق آن هستیم یک اقتصاد مردمی است. هر رشدی برای ما مطلوب نیست، رشدی که مبتنی بر مشارکت مردم باشد اصل است زیرا نظام ما، نظام مردم سالاری دینی است و اقتصادمان نیز نظام اقتصادی «مردم پایه» است. مردم به جای این که نیازمند کمک‌های دولتی مانند یارانه و … باشند باید مجهز به دانش روز باشند و در جهت حرکت در تولید حمایت شوند.

لینک خبر 👇iscanews.ir/xdrkW

🔰https://takl.ink/drjghaderi