📍 دعوای اهمیت میدان و دیپلماسی در دولت روحانی

خرداد ۲۵, ۱۴۰۳
34 بازدید

📚 سلسله یادداشت: شماره ۱✍️ به قلم دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی

📍 دعوای اهمیت میدان و دیپلماسی در دولت روحانی

🔶 یکی از ذهنیت‌های غلطی که در دولتمردان آقای #روحانی شکل گرفته بود، مزاحمت میدان برای دیپلماسی بود. تصور دیپلمات‌های آقای روحانی این بود که اقتدار در میدان و برخورد با زیاده خواهی‌های عربستان و اسرائیل و حمایت از محور مقاومت باعث شکست دیپلماسی خواهد شد. تیم آقای روحانی هر آزمایش موشکی، هر برخورد با زیاده‌خواهی‌های مخالفان و هر پرتاب فضایی را ضربه‌ای به دیپلماسی کشور تلقی کرده و سعی داشتند با عناوین مختلف جلو آزمایش‌های موشکی، پرتاب‌های فضایی و برخورد با زیاده‌خواهی‌های منطقه‌ای را بگیرند. این سیاست انفعالی دولت روحانی باعث شده بود تا غربی‌ها نقطه ضعف کشور را شناسایی کرده و نه تنها تحریم‌ها را کاهش ندهند بلکه به بهانه‌های مختلف فشار تحریم‌ها را بیشتر کنند.

🔷 در دولت #شهید_رئیسی نه تنها مشکل مزاحمت میدان برای دیپلماسی حل شد بلکه از ظرفیت میدان برای پیشبرد کار دیپلماسی و ظرفیت دیپلماسی برای پیشبرد موفقیت‌های میدانی استفاده شد. با هماهنگی بین دیپلماسی و میدان جلوی زیاده‌خواهی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی گرفته شد و نه تنها به شکاف‌های سیاسی بین ایران و عربستان دامن نزد، بلکه باعث نزدیکی این دو کشور و کاهش رقابت‌های مخرب بین ایران و عربستان شد. در سایه همین هماهنگی‌های دیپلماسی و میدان، رژیم صهیونیستی هم سر جای خود نشست و سیاست تهاجمی این رژیم به سیاست تدافعی تبدیل شد.

🔶 با مجاهدت‌های رزمندگان محور مقاومت هیمنه و قدرت پوشالی آمریکا در دنیا شکسته شد، به گونه‌ای که اگر در گذشته تهدید به حرکت ناو هواپیمابر آمریکا به سمت یک کشور باعث سقوط دولت آن کشور می‌شد در شرایط جدید انصارالله یمن و رزمندگان محور مقاومت، جرأت و جسارت حمله موشکی به ناو هواپیمابر آیزنهاور را پیدا کردند و بدون اینکه آب از آب تکان بخورد، این ناو را از منطقه دور کردند. در سایه هماهنگی بین دیپلماسی و میدان در عین حالی که ما در جبهه‌های مختلفی با دشمنان خودمان درگیر جنگ هستیم ولی هیچ یک از تبعات جنگ متوجه ما نیست و کشور در آرامش کم‌نظیری به سر می‌برد. ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بجای اینکه در مرزهای خودمان با دشمن درگیر شویم، مرز درگیری خود را با دشمن به هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای کشور رسانده‌ایم. #عملیات_وعده_صادق نشان داد که امنیت ایران شوخی بردار نیست و هر شلیک به سمت مرزهای جغرافیایی ما و یا کنسولگری و سفارت ما با واکنش قاطع و شکننده مواجه خواهد شد. موفقیت کشور در عملیات میدانی وعده صادق دیپلماسی کشور را تقویت و قدرت سخت ما را به همه کشورها نشان داد. اگر حمله به کنسولگری ما در سوریه در دولت روحانی اتفاق افتاده بود دولت اجازه برخورد با رژیم صهیونیستی را نمی‌داد و این انفعال باعث جری‌تر شدن رژیم صهیونیستی و تشدید تعرضات این رژیم به مرزهای سیاسی و جغرافیایی ما می‌شد. عدم تردید در پاسخ و واکنش سریع و مقتدرانه کشور در مقابله به مثل با رژیم صهیونیستی باعث شد که حساب کار برای همه روشن شود.

🔷 در سایه هماهنگی #دیپلماسی و #میدان هر روزه شاهد افزایش شکاف بین رژیم صهیونیستی از یک طرف و آمریکا و اروپا از طرف دیگر هستیم. انسجام رژیم صهیونیستی با اروپا و آمریکا در گذشته فشارهای زیادی را متوجه ما کرده بود ولی امروزه به برکت هماهنگی میدان و دیپلماسی اختلاف بین دشمنان ما با همدیگر بیشتر شده است.

#یادداشت#سیاست_خارجی

🔰https://takl.ink/drjghaderi

✳️ دکتر جعفر قادریکانال نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در بله، ایتا، سروش، روبیکا و ویراستی ⬇️

🆔 @dr_jafar_ghaderi

✔️سایت🌐http://drj-ghaderi.ir

📍دفتر ارتباطات مردمی:شیراز، میدان آستانه، جنب حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، بلوک شرقی مجتمع بین الحرمین، طبقه اول، واحد ۷
☎️ ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۰📠 ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۲