📍 تفاوت نگاه دولت‌های رئیسی و روحانی در استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری

خرداد ۳۰, ۱۴۰۳
59 بازدید

📚 سلسله یادداشت: شماره ۳

✍️ به قلم دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی

📍 تفاوت نگاه دولت‌های #رئیسی و #روحانی در استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری

🔶 تصور دولتمردان روحانی بر این بود که کل نیاز به سرمایه‌گذاری باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود و سرمایه‌های داخلی به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیاز کشور باشد، بر همین اساس تمام تلاش خود را بر این گذاشته بودند تا از طریق ایجاد فضای امن و آرام در مناسبات بین‌المللی اقدام به جذب سرمایه از خارج نمایند. به اعتقاد آنها برای حل همه مشکلات از جمله مشکل آب خوردن کشور هم نیاز به جذب سرمایه از خارج است. دولتمردان روحانی قرارداد با نهادهای عمومی غیردولتی و سرمایه‌گذاران داخلی را نوعی سر‌هم‌تراشیدن تلقی می‌کردند.

🔶 در دولت آقای رئیسی این نگاه کاملاً عوض شد و دولتمردان به جای اتکا به سرمایه‌های خارجی، متکی به سرمایه‌گذاری‌های داخلی شده و با این اعتقاد که اگر سرمایه‌های داخلی جذب و از کشور خارج نشوند نه تنها بخشی از مشکلات کشور حل خواهد شد بلکه زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم فراهم می‌شود. به اعتقاد دولتمردان رئیسی روزنه جذب خارجی، جذب سرمایه‌های داخلی است. دولتمردان رئیسی نشان دادند که اگر #فضای_کسب_و_کار در داخل کشور تسهیل و نرخ بازدهی داخلی برای سرمایه‌گذاران داخلی افزایش پیدا کند نه تنها سرمایه‌ای از کشور خارج نخواهد شد، بلکه زمینه برای ورود سرمایه از خارج هم فراهم می‌شود. عملکردهای سه ساله دولت رئیسی نشان داد که بین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی رابطه مستقیم وجود دارد. سرمایه‌گذار خارجی اگر بداند که دولت به جذب سرمایه‌های داخلی روی خوش نشان داده است به این باور خواهد رسید که از سرمایه‌گذاری خارجی هم حمایت می‌کند. در دولت رئیسی با کمک سرمایه‌های داخلی، ظرفیت‌های تولید و استخراج #نفت و #گاز و #پالایش_فرآورده‌های_نفتی_و_گازی افزایش و واحدهای پتروشیمی توسعه پیدا کرد. حل بخش قابل توجهی از ناترازی‌هایی که بین تولید و مصرف نفت و گاز و برق وجود داشت به کمک همین سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داخلی امکان‌پذیر شد.

#یادداشت#سیاست_خارجی#سرمایه‌گذاری

🔰https://takl.ink/drjghaderi

✳️ دکتر جعفر قادریکانال نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در بله، ایتا، سروش، روبیکا و ویراستی ⬇️

🆔 @dr_jafar_ghaderi

✔️سایت🌐http://drj-ghaderi.ir

📍دفتر ارتباطات مردمی:شیراز، میدان آستانه، جنب حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، بلوک شرقی مجتمع بین الحرمین، طبقه اول، واحد ۷
☎️ ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۰📠 ۰۷۱۳۷۳۶۰۱۲۲