راهکار یک نماینده مجلس برای حل مشکلات پروازهای داخلی و افزایش قیمت بلیت هواپیما

تیر ۴, ۱۴۰۲
49 بازدید

شیراز-ایرنا-عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است صنعت هواپیمایی کشور در پاسخگویی به حجم تقاضاهای داخلی مشکل دارد که می‌توان با صدور مجوز پرواز شرکت‌های خارجی در پروازهای داخلی این مشکلات را به حداقل رساند.

جعفر قادری یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به بیان راه حل مشکل پروازهای داخلی پرداخت و اظهار کرد: سالهاست که بخاطر تحریم‌های آمریکا و عدم امکان واردات هواپیما، صنعت هواپیمایی کشور در پاسخگویی به حجم تقاضاهای داخلی مشکل دارد.

وی ادامه داد: اگرچه کشور برای حل این مشکل در راه تولید هواپیماهای ساخت داخل گام برداشته است اما این راه ممکن است تا رفع نیازهای کشور سال‌ها زمان ببرد و مشکل کشور همچنان لاینحل باقی بماند.

مازاد تقاضا در بازار پروازهای داخلی و تفاوت زیاد بین قیمت رسمی بلیت و قیمت آزاد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تجربه نشان داده است که هر کجا کشور برای دور زدن و یا کاهش فشار تحریم ها اقدام کرده است، آمریکا و متحدانش یا کوتاه آمده‌اند و یا فشار تحریم‌ها بر مردم کاهش یافته است. اقدام کشور برای تولید بنزین از پتروشیمی ها و یا پتروپالایشگاه‌ها شاهدی بر این ادعا است.

قادری افزود: اختصاص بنزین یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کنار تخفیف در بهای خدمات فرودگاهی و همچنین قیمت‌گذاری دولتی برای هر ساعت پروازهای داخلی، همراه با محدودیت هواپیماهای داخلی باعث شده تا در بازار پروازهای داخلی با مازاد تقاضا مواجه باشیم و تفاوت زیادی بین قیمت رسمی بلیت و قیمت آزاد آن در بازار وجود داشته باشد.

باز شدن راه برای حضور پررنگ دلالان و واسطه‌ها

وی ادامه داد: این عدم تعادل بازار با استفاده از ابزارهای تعزیراتی نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه باعث شده تا شرکت‌ها ظرفیت پروازی خود را به‌صورت چارتر به آژانس‌ها واگذار کنند و عملا مابه التفاوت قیمت بازار آزاد و رسمی بلیت در پروازهای داخلی بیشتر به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر شود و به افزایش توان شرکت‌های هواپیمایی چندان کمکی نشود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هرچند در گذشته برای صدور مجوز پرواز شرکت‌های خارجی در مسیرهای داخلی با نوعی محدودیت و ممنوعیت همراه شده بود ولی به دلایل مختلف ایجاد این محدودیت نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه برای کشور هم ایجاد مشکل میکند.

ضرورت صدور مجوز برای شرکت‌های خارجی در پروازهای داخلی

قادری تاکید کرد: اگر بجای محدودیت پروازی برای شرکت‌های خارجی در پروازهای داخلی، اجازه دهیم تا این شرکت‌ها وارد بازار شده و هیچ محدودیتی برای قیمت‌های موردنظر آنها هم اعمال نکنیم سریعا تحریم‌ها برای خرید هواپیما و استفاده در پروازهای داخلی برداشته شده و امکان واردات هواپیما هم فراهم می‌شود.

وی با طرح چند پرسش گفت: ممکن است گفته شود که تکلیف شرکت‌های هواپیمایی داخلی که با هواپیماهای با عمر کاری بالا در داخل فعالیت می‌کنند و به علت وجود تحریم‌ها ناچار به خرید قطعه با هزینه‌های بالاتر هستند چه خواهد شد؟ آیا این شرکت‌ها در این شرایط نابرابر قادر به رقابت با شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند؟ این توجیه اگرچه درست است ولی قابل حل است.

راه حل برای قدرت گرفتن شرکت‌های هواپیمایی داخلی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به این نابرابری در شرایط و تعیین قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی می‌توان به سه شکل از این شرکت‌ها در مقابل رقبای خارجی حمایت کرد. در واقع می‌توان مثل گذشته به شرکت‌های داخلی سوخت یارانه‌ای داد و یا در عوارض فرودگاهی به آنها تخفیف داد.

قادری ادامه داد: همچنین می‌توان به ازای هر قیمتی که شرکت‌های خارجی برای بلیت خود در پروازهای داخلی قیمت‌گذاری می‌کنند، حداقل ۳۰ درصد عوارض از آنها دریافت کرده و به عنوان یارانه به شرکت‌های هواپیمایی داخلی پرداخت کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اجازه ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی به بازار پروازهای داخلی همراه با تغییر شیوه حمایت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، کمک می‌کند تا نه تنها شرکت‌های هواپیمایی خارجی به کمک کشور بیایند بلکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم در صورت تمایل در خارج از کشور اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی کرده و بدون محدودیت در خرید هواپیما در رقابت با شرکت‌های خارجی با نرخ‌های آزاد هم در بازار داخلی اقدام به سرویس‌دهی هوایی کنند.

برطرف شدن مشکل قیمت بلیت هواپیما برای افراد با قدرت خرید پایین و رونق گرفتن فرودگاه‌ها

قادری عنوان کرد: در این حالت افراد متمکن که مشکلی برای پرداخت بهای بالاتر بلیت هواپیما ندارند و متمایل به استفاده از خدمات شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستند از این پروازها استقبال کرده و افراد با قدرت خرید پایین‌تر که هزینه بلیت بالا همیشه برای آنها یک معضل بوده است از خدمات هواپیماهای داخلی با نرخ مصوب استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این اقدام باعث می‌شود تا نه تنها فرودگاه‌های بزرگ کشور رونق بیشتری یابند بلکه فرودگاه‌های کم رونق و کوچک هم رونق بگیرند.

قادری افزود: در این حالت شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم می‌توانند بخشی از لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز خود را از طریق ثبت شرکت هواپیمایی در خارج تامین و بخشی از تحریم‌های آمریکا را به این شکل دور بزنند.